Vedtægter for foreningen Brændkjær Aktivitetsforening


§ 1. Foreningens navn og hjemsted


1.    Foreningens navn er Brændkjær Aktivitetsforening (BAF).
2.    Foreningens hjemsted er Brændkjær i Kolding kommune.

§ 2. Formål 


1.    Foreningens primære formål er:
1.1.    At få flere til at kigge op, hilse på hinanden, smile og skabe sammenhold i Brændkjær.
1.2.    At fremme aktiviteter indenfor både kultur, fritid og idræt til glæde for borgerne i Brændkjær så det lokale fællesskab styrkes gennem deltagelse i lokalsamfundet.
1.3.    At understøtte medlemmerne i at afholde aktiviteterne selv, så flere tager del i udviklingen af Brændkjær og tager en demokratisk tørn.
2.    Foreningen er almennyttig og uafhængig af partipolitik.

§ 3. Struktur og Organisation

1.    Foreningen kan lave selvstændige aktiviteter, hold og afdelinger og optage andre foreninger, som er hjemmehørende i Brændkjær og som støtter foreningens formål, som medlemmer.
2.    Foreningen Brændkjær Aktivitetsforenings overordnede ledelse er generalforsamlingen, som består af medlemmer med gyldigt medlemskab.
1.1    Generalforsamlingen vælger en bestyrelse på 7 personer
1.1.1    For at være valgbar skal den foreslåede person være til stede, eller der skal foreligge en skriftlig erklæring fra den foreslåede, hvori denne tilkendegiver at være villig til at modtage valg.
1.1.2    Bestyrelsen konstituerer sig med formand, næstformand og kasserer.
1.2    Derudover vælges:
1.2.1    2 suppleanter for bestyrelsen. Der vælges en 1. og en 2.- suppleant. Suppleanter til bestyrelsen indtræder for resten af valgperioden i tilfælde af, at et bestyrelsesmedlem udtræder af bestyrelsen inden for valgperioden.
1.2.2    En revisor
1.2.3    En revisorsuppleant
3.    Valg til bestyrelsen sker for en periode af 2 år, således at mindst 3 personer er på valg hvert år. Revisor og suppleanter er på valg hvert år.
4.    Suppleanterne kan indbydes til at deltage i bestyrelsesmøderne.
5.    Ethvert af foreningens medlemmer over 18 år er valgbare ved valg til bestyrelse og revision.
6.    Hvert hold, afdeling eller medlemsforening tilbydes en plads i foreningens aktivitetsudvalg, som mødes med bestyrelsen to gange årligt for at tilstræbe et godt samarbejde mellem foreningens aktiviteter. Repræsentanter i aktivitetsudvalget skal være fyldt 12 år.
7.    Foreningens hold, afdelinger eller medlemsforeninger kan have selvstændig økonomi, men bidrager alle til foreningens samlede økonomi ved at et grundbeløb af kontingentet øremærkes foreningens fællesudgifter. Foreningens hold, afdelinger eller medlemsforeninger er ansvarlige og hæfter for egen økonomi og skal aflægge regnskab for foreningens bestyrelse en gang årligt.

§ 4. Generalforsamlingen


1.    Bestyrelsen indkalder generalforsamlingen med mindst 3 ugers varsel gennem foreningens informationskanaler. Med 3 ugers varsel menes 3 uger foruden den dag, hvor generalforsamlingen afholdes; hvis generalforsamlingen holdes en tirsdag, skal indkaldelsen senest ske mandag 3 uger forinden.
2.    Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af marts måned.
3.    Stemmeberettigede er fremmødte medlemmer, der er fyldt 18 år, som har betalt deres kontingent.
4.    Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
5.    Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i hænde senest 2 uger før generalforsamlingen
6.    Generalforsamlingen træffer sine beslutninger ved almindelig stemmeflerhed. Afstemningen sker skriftligt, hvis én i forsamlingen eller bestyrelsen ønsker det.
7.    Dagsorden for ordinær generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:
7.1. Valg af dirigent
7.2. Bestyrelsens beretning
7.3. Fremlæggelse af og godkendelse af regnskab, budget samt fastsættelse af kontingent.
7.4. Indkomne forslag. Forslag skal være bestyrelsen jf. indkaldelsen i hænde senest 2 uger før generalforsamlingen. Vedrørende vedtægtændringsforslag se § 7
7.5. Valg (jf. § 3)
7.6. Debat om fremtidig aktivitet
7.7. Eventuelt
8.    Digital generalforsamling
8.1.    Bestyrelsen kan i helt særlige tilfælde beslutte at generalforsamlingen afholdes helt eller delvist digitalt. Dette skal fremgå af indkaldelsen, som også skal indeholde tydelig vejledning for digital deltagelse.
8.2.    Eventuel skriftlig afstemning sker digitalt.

§ 5. Foreningen Brændkjær Aktivitetsforenings Bestyrelse 


1.    Foreningen Brændkjær Aktivitetsforenings daglige ledelse forestås af bestyrelsen (jf. § 3). Bestyrelsen konstituerer sig med formand, næstformand og kasserer. Bestyrelsen uddelegerer den daglige drift til et forretningsudvalg, som består af formand, næstformand og kasserer, og fastsætter derudover selv sin forretningsorden.
2.    Senest 14 dage efter generalforsamlingens nyvalg til bestyrelsen afholdes konstituerende bestyrelsesmøde.
3.    Bestyrelsen er ansvarlig over for generalforsamlingen.
4.    Bestyrelsesmøder afholdes så ofte formanden eller 2 bestyrelsesmedlemmer finder det nødvendigt og indkaldes med mindst 7 dages varsel med dagsorden.
5.    Bestyrelsen udarbejder regnskab og budget og forslag til kontingent.
6.    Bestyrelsen er beslutningsdygtig når mindst halvdelen af bestyrelsesmedlemmerne er til stede.
7.    Bestyrelsen træffer sine afgørelser ved almindeligt flertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme udslagsgivende.
8.    Bestyrelsen er berettiget til at ekskludere et medlem, hvis den finder vedvarende og vægtig anledning dertil, men vedkommende medlem har ret til at forelægge sagen ved den førstkommende generalforsamling.
9.    Bestyrelsen kan nedsætte kommissoriedefinerede udvalg og arbejdsgrupper.
10.    Tegningsret for foreningen har formanden og altid mindst et andet af bestyrelsen udpeget medlem af bestyrelsen.  
11.    Ved optagelse af lån og salg/pantsætning af fast ejendom samt underskrivning af regnskab tegnes foreningen af den samlede bestyrelse.
12.    For foreningens økonomiske forpligtelser hæftes alene med foreningens formue.
13.    Bestyrelsen hæfter ikke økonomisk for foreningen.
14.    Beslutningsreferater offentliggøres.

§ 6. Medlemskab og kontingent 


1.    Som medlem kan enhver optages, som har interesse i at støtte foreningens formål. Medlemskab er bindende for 1 år ad gangen.
2.    De årlige kontingenter fastsættes af generalforsamlingen.

§ 7. Vedtægtsændringer 


1.    Vedtægtsændringer kræver et flertal på ¾ af generalforsamlingens fremmødte, stemmeberettigede medlemmer. Ændringsforslag skal være udsendt sammen med dagsordenen.  
2.    Forslag om vedtægtsændringer fra medlemmer skal være bestyrelsen i hænde senest 6 uger før generalforsamlingen.

§ 8. Ekstraordinær generalforsamling 


1.    Indkaldelse sker, hvis et flertal af bestyrelsen ønsker det.
2.    Indkaldelse sker, hvis mindst 1/3 del af medlemmerne fremsætter skriftligt begrundet anmodning om det over for formanden.
3.    Den ekstraordinære generalforsamling afholdes senest 4 uger efter modtagelse af anmodningen.
4.    Indkaldelsen sker under samme betingelser som anført i § 4.
5.    Dagsorden skal motiveres.

§ 9. Regnskab


1.    Regnskabsåret for foreningen Brændkjær Aktivitetsforening er kalenderåret.
2.    Foreningsregnskabet udarbejdes i overensstemmelse med god regnskabsetik og underskrives af samtlige bestyrelsesmedlemmer.
3.    Regnskabet skal godkendes af revisor forud for generelforsamlingen, der ligeledes skal godkende regnskabet.

§ 10. Opløsning


1.    Opløsning af foreningen kræver et flertal på ¾ af generalforsamlingens og den ekstraordinære generalforsamlings fremmødte stemmeberettigede medlemmer.
2.    Opløsningen skal herefter godkendes på en ekstraordinær generalforsamling med ¾ flertal af de fremmødte stemmeberettigede medlemmer. Den efterfølgende ekstraordinære generalforsamling kan tidligst afholdes 3 uger efter den første og skal indkaldes skriftligt med 3 ugers varsel.
3.    Ved opløsning af foreningen skal foreningens midler overdrages til foreningen Brændkjærhallens Venner eller til almennyttige formål lokalt i Brændkjærområdet i Kolding.


Vedtægterne blev vedtaget på den stiftende generalforsamling afholdt 11. marts 2021.

Hold i dag

Følg med

Nyheder - Vis alle

Events - Vis alle

Instagram